Hírlevél

Hírlevél

Iratkozzon fel, hogy frissen értesülhessen legújabb híreinkről, eseményeinkről, promóciókról! Kérjük, válassza ki melyik témákra kíván feliratkozni!

Honda Premium Quality

Eredeti Honda pótalkatrészek

Honda CASCO

honda casco wide skyscraper

Honda Motor hírek

Honda CB650F - Friss vér


A motorosok átlagéletkora folyamatosan nő. A Honda is belátta, hogy ha így haladunk, 1-2 évtized múlva nem lesz kinek eladni a motorokat, éppen ezért legújabb modelljükkel a fiatal szíveket akarja elcsábítani. Jó tudni, hogy valakinek van valami terve, hogy ezen kicsit változtasson.

 

Honda CB650F-Friss ver 06

 

A Honda még a legelején tisztázta, hogy a CB650F nem a nagysikerű Hornet örököse. (A hírek szerint a modellkínálatból kiesett Hornet utóda 2016-ban érkezik). A CB650F teljesen új projekt, a fejlesztéssel megbízott csapat fiatal, javarészt huszonéves mérnökökből állt, akik különösen érzékenyek az új trendekre. Lényegében olyan motort kellett tervezniük, ami saját maguknak tetszik, mivel újdonságával a japán gyártó a 17-30 év közötti korosztályra gondolt. A haditerv működött, a motor jól néz ki, nemcsak összességében, de részleteiben is vannak megkapó, sőt, újszerű megoldások.

 

Honda CB650F-Friss ver 05

 

Hangsúlyos eleje és rövid, szellős hátsó része miatt kifejezetten dinamikus kiállású motor. Az új acél váz takaros hegesztési varrataival a CB650F egyik látványeleme. A főváz csövei a szokásos kerek helyett lapított, ovális átmérőjűek, hogy ennyivel is keskenyebb legyen a motor. Megakad a szem a bizalom gerjesztően vaskos alumínium lengővillán épp úgy, mint a széles, 180-as gumival szerelt, hat pár küllős hátsó kerék könnyed eleganciáján, de az igazi flesst vitathatatlanul a négy kipufogókönyök adja. A jobb oldalon lehúzott leömlők a már történelemnek számító 1975-ös CB400F emlékét eleveníti fel. A hibátlan látvány kedvéért az olajszűrőt elölről áthelyezték alulra, így a kipufogócsövek jobban rásimulnak a blokkra, valamint arra is törekedtek, hogy az összképet ne rontsák holmi vízcsövek vagy vezetékek.

 

Honda CB650F-Friss ver 02

 

A CB650F Thaiföldön készül, de a kivitelezés minőségét nézve akár japánból is jöhetne. Nincs baj a karbonmintás fekete elemekkel sem, de ami igazán igényessé teszi, az a rugalmas vázvédő gumi és a masszív tankvédő. Utóbbi az alapfelszereltség része, de külön érkezik, a vevő maga döntheti el, hogy rárakatja-e a szalonban vagy sem. Szerintem kifejezetten jól néz ki, kényelmes, ráadásul attól a szörnyűségtől sem kell aggódnunk, hogy már a márkakereskedéstől hazáig vezető úton karcos lesz a tank. Az aranyszínű kerekekkel szerelt fehér-piros-kék trikolór a legütősebb összeállítás, de sárgában és matt szürkében is jól mutat, emellett fehérben és mattfeketében választható.

 

Honda CB650F-Friss ver 01

 

Szokatlan a műszeregység leosztása, amely a tablet nemzedéknek szóló motoron természetesen full digitális. A két részre osztott egység bal oldalán van a sebesség és a fordulatszám kijelző, a jobb oldalin az üzemanyagszintről, az átlagos és pillanatnyi fogyasztásról, a pontos időről és a megtett kilométerről kapunk egyértelmű és jól leolvasható információt. A fokozatkijelző talán az egyetlen, ami hiányzik.

 

A blokk a japán iskola szerint épült klasszikus sornégyes, 30 fokban előre döntött hengerekkel. Bár totálisan új fejlesztés, azért van némi hasonlóság közte és a korábbi 600-as Hornet (és a CBR600) között, ha más nem is, a 67,0 mm-es furatméret mindenképpen. Hogy mégsem ezekből az elődökből indultak ki, annak az az oka, hogy egy lényegesen szelídebb, szolgálatkészebb és könnyebben kezelhető gép volt a cél.

 

Honda CB650F-Friss ver 10

 

A mérnökök keményen dolgoztak a vezérműtengely profiljának kialakításán, illetve a vezérlési időkön, hogy az alsó tartományban is legyen elég pezsgés, különös tekintettel a harmadik és a negyedik fokozatra. A fordulatszám végi csúcsot (87 LE 11 000/min-nál) már egy kicsit másodlagosnak tekintették, inkább az általánosan használt tartományba akartak több izgalmat csempészni, azaz sokkal fontosabb volt a nyomaték (63 Nm 8000/min-nál). Itt álljunk is meg egy pillanatra, a leömlők találkozása előtt dupla belső válaszfalat, gázterelő lemezeket alkalmaztak, a szabadalmaztatott megoldás épp ezt a nyomatékos karaktert hozza ki belőle.

 

Honda CB650F-Friss ver 08

 

A rugózás igen egyszerű. Az első, 41mm-es belsőcső-átmérőjű klasszikus teleszkópvilláról a Honda úgy döntött, hogy ne legyen állítható, a lengőkarhoz közvetlenül kapcsolt rugóstag esetében is csak az előfeszítésen változtathat a pilóta. Elöl a két, 320 mm-es tárcsába új kétdugattyús úszó féknyergek harapnak, míg a hátsó, 241 mm-es féktárcsát lassító egydugattyús nyereg a CB500-on debütált. Munkájukat kétcsatornás ABS segíti.

 

Spanyolország bővelkedik remek motoros útvonalakkal, de a kiválasztott helyszín minden várakozásunkat felülmúlta, egyben a lenyűgözően változatos kanyarkombinációk alaposan próbára tették a CB-t. Nyergébe ülve azonnal nagyon barátságosnak érződik, 81 cm-es ülésmagassága az arany középút: se nem alacsony, se nem magas. Ahogy a sajtótájékoztatón megtudhattuk, a motoros elég közel ül a CB tömegközéppontjához, ez, valamint a relatív széles, egyszerű acélcső kormány nagyban segíti az agilis irányíthatóságot. Olyan érzésünk van, mintha egészen rövid lenne a tengelytáv, pedig az 1450 mm egyáltalán nem számít annak a 600-as osztályban.

 

Honda CB650F-Friss ver 10

 

A kulcs elfordításával ismerős hang érkezik. A négyhengeres Hondák udvarias, de távolról is felismerhető muzsikája. Hogy mennyire rugalmasan reagál a gázra, már az első kilométereken kiderült. Lineárisan húz, nem bizonytalankodik még akkor sem, ha kisebb tempónál hatodikba felváltva 2000-ig leesik a fordulat. Ha azonban nem spórolunk az üzemanyaggal, és egészségesen kiforgatjuk, kifejezetten sportosan lehet vele közlekedni, és a hang is megérkezik. A kigyorsítás a 2. és a 3. fokozatban a legélvezetesebb, ezzel párhuzamosan azonban erősödik a lábtartókon és a markolatokon érezhető vibráció. A kuplungkar vaj puha, a váltó pedig nagyon hondás, büntetlenül lehet ugyanannál a tempónál feljebb vagy lejjebb kapcsolva is használni, a motor nem veszi zokon.

 

Honda CB650F-Friss ver 11

 

A CB650F vezethetőségén nehéz fogást találni. Kanyarodik, fordul, az egyenesfutással sincs gond, végzi a dolgát, remekül elhiteti velünk, hogy a világ legtermészetesebb dolga eszelős tempóban dolgozni fel a kanyarokat. De nincs semmi kiemelkedő, bár ezt egy hatszázas, olcsóbb árfekvésű motortól badarság is lenne elvárni. Az egyszerű futómű ellenére beleköthetetlen pontossággal követi az ívet, a gyári beállítás inkább feszes, mint lágy. A hosszú lengővillának köszönhetően pedig nagy tempónál is megfelelően stabil. A végsebesség tesztelésére ezúttal nem volt lehetőség, de volt néhány egyenes, ahol 180-ig lehetett gyorsítani, és nem okozott gondot a gépnek, még bőven voltak tartalékai. Ugyan a szélvédelem teljes hiánya itt már megmutatkozott.

 

A 160 km-es tesztút alaposan igénybe vette a fékeket is. Az állítható fékkar már kifejezetten a kisebb kezű, azaz női pilóták felé mutatott gesztus, és a dupla tárcsafék elegendően harapós, egyáltalán nem kell hozzá nagy kézerő, miközben nagyon finoman adagolható. Ám nem szeretnék átsiklani a tény felett, hogy utunk során háromszor is érkezett furcsa, rezonáló hang az első fék felől, utoljára egészen határozottan és hosszan, amit egy másik tesztpilóta is tapasztalt. A Honda szakemberei ezt a fixen felfogatott féktárcsa rezonanciájával magyaráztak a helyszínen, de a jelenséget, illetve annak okát minden bizonnyal még alaposabban megvizsgálják.

 

Honda CB650F-Friss ver 04

 

17 literes tank a gyár által megadott 4,76 l/100 km-es fogyasztással 360 km-nél nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé, ez nem rossz. A teszt során az átlagfogyasztás a műszer szerint 6,2 l/100 km volt, de nem a fogyasztásrekord felállítása volt a cél.

 

Honda CB650F-Friss ver 03

 

Összegzés:

Nézzünk szembe a tényekkel: a 87 LE még mindig több mint amit a legtöbb motoros rendszeresen kihasznál. De a CB650F kifejezetten arra inspirálja tulajdonosát, hogy igenis használja ki. A jó kiállás és a kiváló összeszerelési minőség ellenére lehetne kicsit olcsóbb. ABS-szel felszerelve 2 200 000 Ft-ba kerül, vagyis 510 ezer Ft-tal drágább, mint a CB500F ABS, 200 ezerrel az NC750S ABS-nél. A konkurensek közül a Kawasaki ER6-n 2 090 000 Ft, Yamaha XJ6 2 138 000, Suzuki GSF 650 Bandit 1 768 000 Ft - ABS nélkül. És velük ellentétben a Honda teljesen új fejlesztésű modell, ami indokolhatja a magasabb árat. Meggyőző a tapasztalt motorosok számára, de nem ijesztő a kezdőknek sem. Ezt akarta a Honda.

 

Honda CB650F-Friss ver 12 Honda CB650F-Friss ver 09

 

Honda CB650F-Friss ver 07

 

Írta: Égő Katalin, Képek: Honda
Forrás: motorrevu.hu