Honda Motor hírek

Honda CBR600F teszt. A 2011-es feltámadás


Steril vagy ideális, ideális vagy steril? A teszt végére kiderül...
Steril vagy ideális, ideális vagy steril? Kiderítjük a teszt végére.

Ezek a kérdések fogalmazódtak meg bennem az első napi motorozás alkalmával a Honda 2011-es újdonságával kapcsolatban. Az új CBR600F-fel a Honda visszanyúlt a gyökerekhez, egy olyan motorkerékpárt dobott a piacra, ami a mindennapok közlekedési eszköze mellett élménymotor is lehet. Legalábbis a Honda illetékesei szerint ennek a CBR-nek ezt kell tudnia és az első benyomásom nekem is ez volt.

 honda cbr600f teszt 01

A hungaroringi vizes pályás bemutatón nem sok minden derült ki a gépről, mindössze annyi, hogy nagyon kényelmes. Emiatt is - meg egyébként is - már nagyon vártam következő találkozást, mert nekem is volt a birtokomban jónéhány 600F még régen. '92-es, '94-es és az utolsó karburátoros '99-esem is volt, ezért át tudom érezni, hogy mennyire várta a vásárlóközönség a következő szériát.

honda cbr600f teszt 02

 

 Véletlenül találtunk két előző példányt a Full-Gas üzletében

Erre azért kellett ennyit várni, mert amikor megjelent az RR, akkor az F modellre szinte megszűnt a kereslet. Jóval több RR fogyott a hétköznapibb testvérénél, ezért úgy gondolták, hogy a supersport motoroké lesz a jövő és megszüntették az F gyártását. Csak közben jött egy válság és rájöttek, hogy a supersport motorok vásárlói pont abból a körből kerültek ki, akik kicsi kezdőrészlettel és nagy havi törlesztővel hozták el a kereskedésekből a motorokat és nem csak pályán használták kedvencüket, hanem utcán is.

Most viszont utcán szinte alig látni RR-eket. Nagy részük összetört, a többi pedig a garázsban pihen, hiszen nagyon sokan rájöttek, hogy a supersport motor a pályára való, annak ellenére, hogy a CBR600RR az egyik legkényelmesebb supersport gép, amivel valaha mentem és még utcára is alkalmas motorkarakterisztikával rendelkezik.

honda cbr600f teszt 03 honda cbr600f teszt 04

Az árcédulán jól látszik, hogy még mindig mennyire tartja az árát a 600F

 

No de kanyarodjunk vissza tesztünk alanyához, a 2011-es CBR 600F-hez. Újból föltenném a kérdést, ami foglalkoztatott a teszt során: steril vagy ideális?

Külső: 10/10 pont

A CBR a külsejét a CB600 Hornettől örökölte. A hátulja megszólalásig ugyanaz, ahogy haladunk előre, úgy alakul át a gép sportoló kinézetűre, amely igencsak szép formájúra sikerült. A nagy első lámpa szinte egybeolvad a szélvédő plexivel, ami elég jól elvezeti a menetszelet 160-180-as tempóig. Efölött már be kell bújni mögé, de még a magas vezetők is jól elférnek a viszonylag kis motoron a tank lecsapott íve miatt.

Jól látszik mennyivel laposabb az új tank
honda cbr600f teszt 05

A lábtartó-ülés-kormány háromszög ennél kényelmesebben már nem is lehetne elhelyezve. Nekem ez a non-plus-ultra. Szeretek kissé előrehajolni vezetés közben, aminek a szöge ezen a gépen pont ideális - és itt az első válasz a kérdésre.

Ez a látvány tárul elénk, ha egy magasított, füst színű plexit is rendelünk hozzá. Az igényes kinézetű digitális műszerpanelen a fogyasztásmérő is megtalálható, viszont fokozatkijelző nincs és a fordulatszámot viszonylag nehéz leolvasni
honda cbr600f teszt 06

Ez a látvány tárul elénk, ha egy magasított, füst színű plexit is rendelünk hozzá. Az igényes kinézetű digitális műszerpanelen a fogyasztásmérő is megtalálható, viszont fokozatkijelző nincs és a fordulatszámot viszonylag nehéz leolvasni

Ha nagyon kötözködni akarnék, akkor a műszerfalon lévő fordulatszámmérő csík olvashatóságába és a színválasztékba bele tudnék kötni, mert egy kicsit egyszerűek a grafikák. Egyedül ebben a piros színben található egy kis variáció. A kék-fehér és a fekete szinte nem is tartalmaz mintázatot, de ez a trend mostanában. A kevesebb néha több... Összességében szép a látvány kívülről és a motoron ülve is.

Motor/váltó: 10/9 pont

A 103 lóerős és 64 Nm-es motorblokk utcai közlekedésre bőven elegendő, sőt egy-egy pályanapra is ki lehet merészkedni vele - ott sem vall szégyent. Elég fürge a kis 600-as gép és még nyomaték is érezhető benne az alsó fordulatszám tartományban. Gázadás nélkül elindulva simán fel lehet kapcsolni mind a hat fokozatot rángatás nélkül.
Azonban a váltó kapcsolgatása közben érzünk egy kis homokszemet a gépezetben. Szép csendesen, de akadósan kapcsolgathatóak a fokozatok. Ez volt az egyetlen olyan porcikája a gépnek, ami kifejezetten nem tetszett. Ennél sokkal jobb váltókat szoktunk meg a Hondától.

z áttételekkel semmi baj minden fokozatban élvezetesen gyorsul a gép és a fogyasztása is nagyon baráti. A teszt alatt az átlagfogyasztása 4.9 és 5.5 liter között volt. Érdekes, hogy városban evett kevesebbet, országúton volt egy kicsit szomjasabb, de még így is nagyon jó érték ez a 6 liter alatt tartható átlagfogyasztás, ilyen benzinárak mellett... Még kipróbáltuk volna bioetanollal is, de most nem volt rá elég időnk. Talán lesz még lehetőségünk rá ebben az évben.

Váz/futómű: 10/10 pont

Az alumínium váz is Hornet-örökség, de miért is változtatnának valamin, ami bitang jó motorozhatóságot eredményezett? Így is kell ezt csinálni, meg kell tartani azt, ami jól működik!

A futóműnél már más a helyzet: ez sokat fejlődött az elődhöz képest. Mondhatnám, hogy hála Istennek visszatértek az állítható teleszkópos megoldáshoz, de nekem az alapbeállítások alkalmasak voltak a városi közlekedésre és a szerpentinezésre is. Lágyan, de mégis sportosan csillapítja az útegyenetlenségeket a futómű. Ha versenypályára tévedünk, lehet, hogy kell keményíteni rajta, de pályacsúcsot akkor sem fogunk vele dönteni, inkább csak azért kell, hogy elmondhassuk a büfében, hogy ezen állítható a teleszkópok csillapítása. Sőt, a hátsó rugóstagon is lehet tekergetni a csillapítást, bár én ahhoz sem nyúlnék: utcai körülményekhez, 90 kilós súlyomhoz ideális volt (remélem ezek voltak a gyári beállítások, mert ezt nem tudtam leellenőrizni) - és ezzel megint elhangzott egy válasz a fő kérdésemre...

honda cbr600f teszt 07

Fék 10/10 pont:

A C-ABS-es fékrendszernél jobbat még nem találtak ki utcai közlekedésre. Komolyan mondom, hogy jobban fog, mint az új GSX-R-ek Brembója. Soha nem fárad és biztos lehetsz benne, hogy biztonságban vagy csúszós úton is. Azt azonban hozzá kell tennem, hogy a C-ABS sem csodaszer. Ha túl későn fékezünk, úgy is kalandba lehet keveredni, de csak annyira, hogy ha még van hely korrigálni, akkor irányítható marad a motorunk. Inkább tessék időben fékezni, mint a menekülőutat figyelni!

A C-ABS vészfékezés esetén is belefúrja a motor orrát az aszfaltba és a hátulja nem emelkedik föl
honda cbr600f teszt 08

Menettulajdonságok : 10/10 pont

A nálam töltött pár nap alatt, ahová csak lehetett, mindenhová ezzel mentem: annyira könnyedén irányítható motorkerékpár lett a 600F. A 211 kilós menetkész tömeget olyan érzés volt mozgásba hozni, mintha ez lenne a világ legegyszerűbb dolga. Az irányíthatóság is briliáns, minden erőlködés nélkül fektethető egyik kanyarból a másikba.

honda cbr600f teszt 09

Kettesben/Utascipelés: 10/9 pont

Az utas lábtartója nem az ülésvégkonzolra csatlakozik, hanem egy nagy öntvényen keresztül a vázhoz, ami lehetővé tette a minél alacsonyabb pozíciót. Nincs is vele semmi baj, én szívesen ültem hátul a városban, nem kellett kucorogni rajta, mint az RR-en. Az ülés párnázása is a kényelmet szolgálja, talán csak több mozgási lehetőség kellene a vezetőnek. Viszont nem jelentkezett a fenékfájós problémám, ami megkeseríti a hosszabb távú motorozást. Ezt mostanában elég sok motoron érzem, lehet, hogy öregszem?

Kapaszkodni az ülés alá süllyesztett idomon lehet
honda cbr600f teszt 10

Összegzés: 60/58 (!)

Amint a pontszámaink alapján is kiderült, ez a CBR600F közel áll az ideális motorkerékpár fogalmához. A steril jelző csak azért jutott eszembe, mert annyira semlegesen viselkedik, hogy elsőre úgy gondoltam, ez nem biztos, hogy jó. De a teszt végére kiderült, hogy nagyon is jó! Nem kell küzdeni a géppel, hanem minden megerőltetés nélkül csak a motorozás élvezetére kell figyelni vezetés közben. Nagyon nagy "lájk" a Hondának ezért a gépért! Tartóstesztre is jöhetne egy példány, annyira megszerettem...

 

Városban is nagyon jól vizsgázott a futómű
honda cbr600f teszt 11

 

Előnyök és hátrányok

Pozitívumok:

Negatívumok:

 

 Dénes szerint:

Több olyan típus is van, amit a népszerűségük ellenére a Hondáék utód nélkül toltak félre a gyártósorról, de a legtöbb könnyet minden bizonnyal a CBR600F-ért hullajtottuk. 2006-os "halála" óta áll üresen a helye, egyetlen modell sincs (a konkurenciánál sem), ami vigaszt nyújthatott volna a vásárlóközönségének, noha a koncepcióra legalább akkora igény van, mint a levegőre.

Erre az évre a Honda végre újra előhúzta a jolly jokert, és a 19 éves (1987-2006) történelemmel rendelkező típus alapjaiban született újjá. Annyira, hogy ha egymás mellé állítjuk az előző F4-essel (1999-2006), meg nem mondaná senki ember fia, hogy ugyanaz a pár betű és szám van a farára vésve. Az újnak sokkal szélesebb és a magasabb a kormánya, az üléspozíció lanyhult, a vezethetősége, kezelhetősége nagyságrendekkel jobb, a dimenziók átalakultak, a fékrendszer klasszisokkal, hatékonyabb, az erőforrás pedig kevésbé viselkedik annyira fordulat éhesen. Egy szóval a motor tett még egy óriás lépést a közút felé, aminek az lett az eredménye, hogy kaptunk egy fantasztikusan jó sport-túra gépet.

honda cbr600f teszt 12

Az ősidőkben, amíg az RR még csak gondolat volt, a CBBR600F töltötte be a sportmotor szerepét. Ez a kép még akkor is bőven élt a fejekben, amikor az F a sportmotor utáni következő lépcsőfok maradt csupán. Mostanra a koncepció még jobban átrendeződött: a CBR600F nem az RR közvetlen leszármazottja, hanem a 600-as Horneté. Megkaptuk azt a sportosságot, azt a vagányságot, amit a "darázs" is képvisel, távolabbra helyezték azt a kiélezettséget, azt a kompromisszum mentes életet, ami a sportmotorokkal jár, és mindezt egy gyönyörű, idomos csomagolásba bújtatták.

Hogy a rizsát félretéve, mi a véleményem a motorról? Én imádok mindenbe belekötni, de az új CBR600F mellett megállt a tudományom. Persze, olyanokkal jöhetnék, hogy a váltó szerintem nem elég simulékony, az idomok rejtett zugaiból öröm lesz takarítani a koszt és a bogarakat, hogy a fordulatszám nekem olvashatatlan, de ez mind eltörpül a CBR600F iszonyatosan magas színvonalú egysége mögött. Nem is emlékszem mikor ültem ennyire összeszedett vason, és ez rémisztő, hiszen ez a gép lényegében egy idomos Hornet. Látszik rajta, sőt, a Honda maga sem titkolja, de mégis annyira más. Nagyon jó irányt vett a típus, csak gratulálni tudok a tervezőknek, mérnököknek! Amit kiemelnék: a nagyon könnyű vezethetőség, a sportmotorokat sarokba állító fékrendszer, és az első, de talán még inkább a hátsó utas kényelmes üléspozíciója.

 

Forrás: tesztmotor.hu